I samtaler med nye potensielle kunder er det ofte to ting som går igjen når de IKKE bruker rekrutteringsselskap ved nyansettelser i dag: «Det er for dyrt», eller, «vi ansetter utelukkende gjennom eget nettverk».

Alle står selvsagt fritt til å bruke sine egne metoder og/eller begrunne valget sitt som de ønsker. Men la meg fortelle deg hvorfor jeg mener tanken om at det er for dyrt er feil.

 Jeg mener problemet med å gi en pris på et rekrutteringsoppdrag ofte er det mentale forutinntatte bildet av hva investeringen er. Den store investeringen her er nemlig ikke fakturaen fra oss, men derimot selve ansettelsen. Du må snu tankesettet ditt fra en investering på et sekssifret beløp til et sjusifret!

Hva betyr dette i praksis? Jo, gjennomsnittslønnen i Norge er på 585 000 kr. For arbeidsgivere kan du legge på rundt 40 % som i dette tilfellet er 820 000 kr. Om den nyansatte velger å bli hos deg i fem år – da har vi kommet opp i den (sjusifrede) investeringen på snaue 4,1 millioner norske kroner. Ta med deg en rådgiver på dette neste gang, og så bruker du heller de 8-12 ukene på å drive selskapet ditt.

«Eget nettverk.» Ja, det er klart det kan være trygt og bra å ansette gjennom eget nettverk. Du vet ofte hva du får, og tilliten er der allerede. Men hvordan kan du være sikker på at det er den beste kandidaten for din bedrift? Det blir litt som å si du er norgesmester på ski etter du har vunnet det lokale påskeskirennet på hytta i fjor.

37 % av gründer-bedrifter ansetter et familiemedlem eller en nær venn som sin første ansettelse. Kun 28 % av oppstartsselskaper klarer seg gjennom de første 5 årene i drift.

Mange vet ikke at rekruttering handler mye om salg. Den letteste delen av salget er å få kontrakten med en ny kunde. Det er først i etterkant av dette at den største salgsutfordringen kommer: det å selge denne arbeidsgiveren til rett person der ute, samt finne riktig match på disse «speed-datene» folk flest kaller intervjuer.

Det er ikke lenger sånn at kandidater møter opp med lua i hånden og skal prøve å overbevise et selskap om å få jobb der. Det er snarere tvert imot, da kandidaten ofte ikke engang er jobbsøker. De beste folka på markedet besitter nemlig en kompetanse selskapet er avhengig av, og de er attraktive på arbeidsmarkedet.

Vi jobber ofte med å bevisstgjøre våre kunder på dette, for at prosessen skal gå så smidig som mulig.  

Mats Løstegård
Daglig leder