SEO – Vi gir deg tipsene i adventskalenderen vår!

SEO er for tiden et populært tema. Mange synes likevel at det er et tema som er vanskelig å forstå, og enda vanskeligere å gjøre i praksis. Vi i Firstrate har derfor forenklet dette kompliserte temaet ved å samle noen konkrete tips og triks for å hjelpe deg på veien💪

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization. Ordet er beskrivende for hva det faktisk innebærer; en optimaliserer ulike innholdsaktiviteter for å oppnå en bedre plassering i søkemotorer. Hensikten med en SEO-strategi er derfor å være i toppsjiktet i søkemotoren ved søk av bestemte søkeord.

For det er jo det det hele handler om; hvor synlig er du i google eller andre søkemotorer?

 En bedre plassering i Googles søkemotor avhenger av ulike faktorer.

👉Nøkkelord

Et nøkkelord kan også omtales som et søkeord, og er ord som du ønsker å bli rangert høyt på i form av plassering i søkemotoren ved bestemte søk. Når du har bestemt deg for hvilke nøkkelord du ønsker å bli synlig på, er det viktig at disse tilpasses målgruppen din. Innholdet på nettsiden din må derfor bestå av relevante nøkkelord som målgruppen din faktisk søker etter. For eksempel, om du er en bilforhandler må du vite hva kunden din som skal kjøpe ny sportsbil søker på; “Sportsbil” eller “Porsche 911”?.

Søkeuttrykk fungerer på samme måte. Et søkeuttrykk består av flere ord satt sammen til en frase, for eksempel “Rengjøringsselskap i Stavanger”. Bruk av søkeuttrykk som inneholder ditt søkeord er mer spesifikke og har derfor mindre konkurranse på ordet, og genererer dermed en bedre plassering i søkemotoren. Vi anbefaler at du forsøker å utvikle slike søkeuttrykk da treffprosenten er høyere.

Valg av nøkkelord og søkeuttrykk

Valg av nøkkelord og søkeuttrykk bør avgjøres basert på ordets og uttrykkets popularitet og grad av konkurranse. Forsøk å bruke ord med lav konkurranse og høy popularitet. Så tenker du, men hvordan kan jeg finne ut av det? Vi anbefaler da at du bruker analyseverktøyene Google trends, Google AdWorks Keyword Planner, UberSuggest, og/eller SemRush Keyword Magic Tool. Ved valg av nøkkelord bør du også tenke over nøkkelordets relevanse til ditt selskap. For eksempel, om du er en bilforhandler bør søkeordet være knyttet til bil eller lignende.

Tilslutt har også nøkkelordets plassering en innvirkning på dens lesbarhet av Google. Vi anbefaler derfor å plassere dine viktigste søkeord i nettsidens URL, sidetitler, metabeskrivelsen og Alt text for bilder. Nøkkelord bør også brukes ofte i tekstens innhold. Her gjør mange likevel feil da de overbruker ordet slik at teksten blir irriterende å lese og går imot tekstens hensikt. På fagspråket kalles dette keyword stuffing, og Google vil straffe deg med å redusere din synlighet.

👉Google Quality Score

En annen viktig faktor av en SEO-strategi er å tilpasse din SEM (Search Engine Marketing) og innholdsmarkedsføring etter Google Quality Score.

Google Quality Score er en rangering utviklet av Google som vurderer den generelle brukeropplevelsen av blant annet din nettside ved søk av ditt søkeord. Med andre ord, Google har bestemte faktorer som avgjør kvaliteten på opplevelsen din nettside tilbyr kunden og som påvirker hvorvidt Google ønsker å gjør deg mer synlig eller ikke. Google Quality Score vurderer relevansen av dine nøkkelord, vurderer CTA-raten, kvaliteten av innholdet på selve nettsiden, relevansen av eventuell reklame, faktorer relatert til relevans for kunden, og prestasjoner over tid. For eksempel, hvor lett er nettsiden din å navigere? Er den oversiktlig og ryddig eller rotete og masete? Er nettsiden din tilpasset mobilformat?  Har nettsiden klare instruksjoner som fører kunden videre i kjøpsreisen?

Dette er faktorer som Google scorer fra 1-10, der 1 er den laveste scoren og 10 den høyeste. Scoren påvirker din SEO strategi. Med andre ord, innholdet må være det kundene vil ha!
Googles Quality Score kan du lese mer om her: https://ads.google.com/intl/en_sg/home/resources/improve-quality-score/

👉Link-building

Link-building’ påvirker din synlighet og rangeringen i søkemotorer, og er derfor en viktig del av en SEO-strategi. Så tenker du, “men hva er det”? Helt enkelt så handler Link-building om å engasjere andre til å ‘linke’ til din nettside eller innlegg på din nettside. Lenker er en måte søkemotor-algoritmer avgjør relevansen av din nettside til søkeren. Et høyere antall lenker til din nettside indikerer til google at din nettside er verdifull for søkere.

Men hvordan gjøre dette?

Vi anbefaler at du skaper innlegg på nettsiden som er interessante, lærerike eller noe som skiller seg ut. Dette kan for eksempel gjøres i bloggspalter. En bloggspalte på nettsiden som er jevnlig oppdatert med nyttig og relevant informasjon, har større sjanser for å bli linket til enn all annen innholdsaktivitet. Sitter du selv på kunnskap som kan være nyttig for andre i bransjen? Gjør du og ditt team det på en annerledes måte som andre kan lære av? Del det!

Med det sagt, ønsker du ikke at hvem som helst linker til deg. Lenkene bør være fra troverdige nettsteder preget av kvalitet og med en viss grad av autoritet. Vi mener det også er viktig å være klar over at en Link-building strategi som skal påvirke SEO, ikke skjer over natten. Det tar tid å bygge opp en ‘base’ av lenker til nettsiden. Uavhengig av tiden det tar, anbefaler vi at dette er noe du forsøker å mestre som en del av din SEO reise! Om du ønsker mer informasjon om Link-building finner du det her: https://neilpatel.com/blog/13-efficient-link-building-strategies-for-busy-marketers/

For å oppsummere, vet vi at SEO er et stort tema som kan oppleves uhåndterbart. Om du ønsker mer informasjon eller hjelp til å utvikle din egen SEO-strategi, ta kontakt med oss i Firstrate🙋🙋‍♂️

Leave a comment:

Top