Tre ting som er avgjørende for å finne de beste folka i et presset arbeidsmarked

Filer du som arbeidsgiver på kravene dine i et presset arbeidsmarked? 

Akkurat nå koker det i arbeidsmarkedet, og kampen om de beste hodene tilspisser seg. Arbeidsgivere får lite respons på sine stillingsannonser gjennom Schibsteds annonseringsverktøy finn.no. Vi er her for å gjøre jobben som bedriftsledere ikke nødvendigvis har tid til, kompetansen eller verktøyene for å gjennomføre.  

Jeg ønsker å trekke frem tre ting som er avgjørende for å finne de beste folka i et presset arbeidsmarked. Og la meg være tydelig på en ting; ingen av punktene handler om å justere kravene dine til kompetansen du er på jakt etter.  

Søk 

Min erfaring er at de beste folka som regel ikke er arbeidsledig. Det betyr at du må benytte søk i utstrakt grad for å identifisere hvem de er og hvor de befinner seg. Du må benytte de riktige verktøyene for et godt søk og legge ned mye tid til å bygge lister. Når du har bygget en god liste over potensielle kandidater begynner jobben med å selge arbeidsgiveren og stillingen. Å bli god på søk handler om erfaring. Du kan aldri bli utlært på dette området – jeg lærer selv nye ting hver eneste dag – til tross for at jeg jobber med dette til daglig. 

Salg 

Er du god på salg? Vi er alle selgere i en eller annen form, uansett hva du jobber med. Salg handler om å identifisere et behov, og dekke dette behovet med produktet eller tjenesten din. Mange tror at du er en god selger om du “pusher” produkter til enhver pris. Det er ikke en god selger i mine øyne. I dette tilfellet, mer enn noe annet, er det helt essensielt at du er ærlig med prospektet. Det siste du ønsker er å ansette noen på feil premisser. Samtidig handler det om å formidle historien om selskapet og stillingen på en appellerende og spennende måte.  

En av fordelene med å bruke et rekrutteringsselskap til dette er at skryt ofte veier tyngre når det kommer fra en tredjepart enn om det kommer fra bedriften selv. Til riktig person selger du kanskje en stor mulighet, men faktorer som “timing” spiller ofte inn. En viss tålmodighet kan derfor bli avgjørende for å kapre riktig person.

Nettverk 

“The more hands you shake the more money you make”

Nettverk er undervurdert i alle sammenhenger, uavhengig av yrke eller bransje. Et solid nettverk i rekrutteringssammenheng er selve achilles-helen i selskapet. Samtidig skal du være forsiktig med nettverk i den forstand at du ikke blir farget av for sterke relasjoner målt opp mot din kravspesifikasjon. Vi hører innimellom bedriftsledere si; “jeg ansetter kun gjennom eget nettverk”. Hvordan kan du da være sikker på at du ikke utelukker den beste kandidaten? Bruker du derimot nettverket ditt riktig, kan dette være nøkkelen til riktig person.   

Det finnes i dag en jungel av rekrutteringsselskaper. Kvaliteten i leveransene varierer som med alt annet. Vi er her av den enkle grunn, at det er en kunst å finne de beste folka, og de fleste i dag innser at de trenger vår hjelp.    

Leave a comment: