Firstrate introduserer årets adventskalender med temaet sosiale medier

Visste du at hele fire av fem nordmenn bruker sosiale medier?

80 prosent av den norske befolkningen mellom 16 og 79 år bruker sosiale medier, og tallet er voksende. Det gir et hav av muligheter når det kommer til eksponering av ditt budskap. Og ja, ditt publikum er der! 68 prosent av befolkningen bruker Facebook daglig, 41 prosent bruker Instagram daglig, 49 prosent bruker Snapchat daglig og 30 prosent bruker Youtube daglig.

Så tenker du gjerne; men er det viktig fra et B2B-perspektiv?

Ja.

LinkedIn

LinkedIn er en plattform som er spesielt egnet for bedrifter. Hele 1 269 000 nordmenn har profil på Linkedin, hvorav 4 prosent bruker plattformen daglig. Dette gir deg rom til å utnytte det lave brukertallet på plattformen, som kan øke sannsynligheten for å gjøre det bra. På verdensbasis er det over 55 millioner bedriftssider, som gjør plattformen til et verdifullt redskap for å knytte forbindelser.

Visste du at det på verdensbasis ansettes tre personer hvert minutt via LinkedIn?

Kanskje finner du din neste leder, samarbeidspartner eller kollega her? Plattformen er derfor helt essensielt for arbeidstakere og -givere for å etablere et verdifullt nettverk.

LinkedIn gir deg muligheten til å holde deg oppdatert på endringer og trender i næringslivet. Den vil også gi deg muligheten til å fremheve temaer som du og din bedrift anser som viktige. Er du eller din bedrift spesielt dyktige på bærekraft? Gjør dere ting på en annen måte enn deres konkurrenter? Er du spesielt stolt over teamet ditt? Del det med ditt nettverk, og la andre se hvem ansiktene bak bedriften din er.

For det er nettopp det som er nøkkelen til suksess, personliggjør det! Mennesker vil ikke handle fra selskaper, men fra andre mennesker.

Så lurer du gjerne på; holder det at jeg bare er på LinkedIn da?

Tilstedeværelse på en plattform er bedre enn ingen tilstedeværelse på noen plattformer. Vi i Firstrate anbefaler likevel at du tar sjansen på flere plattformer! Det er lov å prøve og feile.

Facebook

Visste du at hele 3 486 000 nordmenn har en Facebook profil? Det er 82 prosent av norges befolkning. Ikke nok med det, 68 prosent av disse bruker plattformen daglig. Av dem som har profil, er 93 prosent i aldersgruppen 40-49 år og 91 prosent i aldersgruppen 30-39 år. Kanskje er det akkurat denne aldersgruppen du prøver å nå? Da er det greit at Facebook tilbyr annonsering som du kan tilpasse basert på dine mål og ditt budsjett. Jo mer relevant du gjør Facebook-annonsen, jo mindre vil annonseringen koste. Vi anbefaler derfor at du som er nyoppstartet eller usikker på markedsføring innen sosiale medier starter her. 

Og nå sitter du nok å tenker; men hva om jeg ikke vil bruke penger på markedsføring i det hele tatt? Det er da sosiale medier nettopp er riktig for deg.

Ett ord. Organisk rekkevidde.

Sosiale medier er en gullgruve for å oppnå organisk rekkevidde. Rekkevidden vil selvfølgelig påvirkes av de forskjellige plattformenes algoritmer. Enkelte ting er likevel gjentakende som vi i Firstrate anbefaler du gjør.

Skap engasjement, gjør det interessant og gjør det relevant. 

Så hvorfor være på sosiale medier?
Det kan redusere markedsføringskostnader og øke kjennskapen til ditt selskap.
Du kan bygge et større og mer verdifullt nettverk.
Det kan bygge troverdighet.

Sosiale medier er ikke for noen få, det er for alle! Vi i Firstrate står klare for å hjelpe deg på din sosiale medier-reise.

Kom innom på en kaffe om du har flere spørsmål om sosiale medier og hvordan bruke dem til å markedsføre. Eller om du bare vil at vi skal fikse det for deg 😉

Referanser
https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/publication/documents/2021-10/Ipsos%20SOME%20Q3%2721_V2.pdf
https://kapital.no/karriere/jobb/2021/03/12/7637355/helt-essensielt-a-vaere-pa-linkedin
https://tenkdigitalt.no/blog/organisk-rekkevidde-facebook/

Leave a comment: